Har du någon gång sett en annons och tänkt att ”nu har det gått för långt”?
Det har i alla fall jag. Många företag inom mode och skönhet tar verkligen det här med utvikning och att överdriva till sitt yttersta när de försöker få oss att handla deras varor. Visserligen förstår jag att de måste vara ganska offensiva för att lyckas sälja så mycket som de vill, men ibland blir det nästan larvigt.
Jag har flera gånger reagerat på att helt vanliga klädmärken annonserar på ett sätt som lätt kan andas sex eller åtrå. Det finns så klart tankar bakom det här och troligen fungerar det, men förhoppningsvis finns det också många som ser igenom det hela.
Allt är inte som det förställs på bild!
Det var för en tid sedan som företaget Beginning Boutique, som bland annat säljer underkläder och bikinis, la ut en bild på Instagram som fick tusentals att reagera starkt. Det var en annons för ett klädesplagg – och på fotot syntes en kvinna som satt väldigt vågat och utmanande.
Man kunde se stora delar av hennes nedre regioner, om man så säger – och att hävda att annonsen andas sex och intimitet kan nog de flesta hålla med om. Det tyckte i alla fall en stor del av företagets följare.
En som reagerade kraftigt var bloggerskan och mamman Laura.
Hon skriver under namnet ”Knee Deep in Life” och valde i ett inlägg att kritisera företagets bild på den unga och lättklädda kvinnan. Det är med andra ord många som tyckt att man marknadsföringsmässigt tog det för långt vid det här tillfället.
Många av Lauras följare uppmanade henne att köpa den vågade bikinin och att testa den för att se om det blev lika bra som i annonsen, men i stället bestämde sig då mamman att skapa sin egen variant.
Hon valde liknande färger och samma stil, men använde kläder som redan fanns där hemma då hon inte ville betala 60 dollar, motsvarade ungefär 550 kronor, till det kritiserade företaget.
Resultatet när hon försökte återskapa annonsen är bara så himla klockren!
Laura menade att hennes dräkt avslöjade lite väl mycket av hennes mer privata delar, så för säkerhets skull lät hon ”förvånade” emojis täcka över de mer intima detaljerna.
Hyllningarna fullkomligt haglade in efter att mamman la upp den betydligt mer verklighetstrogna bilden på sin blogg.
”Du är en fantastisk kvinna”, skriver en läsare.
”Jag älskar det här! Det gjorde min kväll”, menar en annan.
”Jag såg först annonsen och sedan den här varianten och jag kissar nästan ner mig av skratt”, berömmer en tredje.
Jag tycker att mammans kontring var helt klockren! Tryck nu på dela-knappen om du håller med för att hylla det här underbara initiativet!