Något som kan irritera mig till vansinne är människor som fuskar.
Jag minns från skoltiden när en del elever inför prov skrev ner lösningar i sina händer och tog med sig dolda lappar med olika svar på. För oss som flitigt studerat och gjort oss förberedda på ett riktigt och godkänt sätt, så var det frustrerande att se när fusket lyckades.
Nu rapporteras det dock om en universitetslärare som misstänkte att sådant här försiggick i en viss klass – men knepet för att sätta dit de lögnaktiga latmaskarna är helt briljant. De åkte dit så att det stod härliga till!
En del elever tror kanske att somliga lärare är för gamla för att hålla koll på nymodigheter – och att det därför är fritt fram att fuska med den senaste tekniken. Nu skriver The Mirror dock om en elev som vittnat om hur en lärare på en ingenjörskurs på universitetet satte dit ett stort antal fuskare.
Var dags för slutprov
Det hade blivit en vana under prov för elever att gå på toa – och att man där, med hjälp av sin mobil, tog reda på de svar man behövde för att klara testet. Det var samma gamla visa när det var dags för slutprov – ungefär halva klassen lämnade någon gång rummet för att ”besöka toaletten”.
De som hade studerat och skötte sig misstänkte vad som var på gång och blev irriterade, men blev också fundersamma efteråt när alla hade noterat att det kom en fråga på provet som inte alls hade med vad de hade pluggat att göra. Den märkliga uppgiften hade två olika delar.
Del 1 var ganska enkel, enligt eleven – men del 2 kändes helt omöjlig att lösa, så alla som flitigt hade studerat valde att lämna den blank. Poängen på den stod dessutom endast för 5 procent av testets totala summa.
Uppgiften var omöjlig att lösa
Senare samma dag fick alla som gjort provet ett e-mail från läraren – som avslöjade den geniala planen för att fånga de eventuella fuskarna.
Många elever använder en webbsida som heter ”Chegg”. Det är en tjänst som ger svar på svåra prov- och läxuppgifter. Flera av klassens latmaskar antog dock att den något äldre magistern inte kände till fusksidan. Den fördomen valde han dock att använda mot dem nu.
Eleven förklarar på forumet Reddit, enligt The Mirror:
”Läraren gjorde del 2 av uppgiften helt omöjlig att lösa – och ungefär 1 månad innan provet fick han en lärarassistent att skapa ett konto på Chegg för att lägga upp den här frågan. Den var direkt anpassad för att vara helt unik, så att man med säkerhet kunde fastställa att det inte var någon annan som ställt den”.
Genialiskt gillrad fälla
”Sedan skapade läraren ett eget konto på Chegg och ”löste uppgiften” med ett helt påhittat svar. Det såg rätt ut vid första anblick, men skulle visa sig vara fundamentalt fel. Det skulle dessutom vara så gott som omöjligt att någon annan kom fram till just den lösningen – helt enkelt av anledningen att det var meningen att det felaktiga svaret skulle vara fullständigt unikt”, skriver eleven.
Av de 99 proven som lämnades in den här dagen, så var det hela 14 som föll för lärarens briljant gillrade fälla – och under sitt ”toabesök” kopierade svaret som magistern hade lagt upp på fusksidan på nätet.
Samtliga som åkte dit fick underkänt och rapporterades till universitetet.
Visst var det smart gjort av läraren? Snacka om ett klockrent sätt för att sätta dit fuskare – och jag tycker att han gjorde helt rätt? Tryck nu på DELA om du håller med!