Att få dra iväg på solsemester med sina nära och kära är bland det bästa som finns. Man slipper undan alla vardagsbestyr och får ligga på en solstol dagarna i ända, om man så vill.
Dock kräver en solsemester en hel del planering. Vart ska vi åka? Vilket hotell ska vi bo på? Finns det inga billigare flygbiljetter? Alla de frågorna måste besvaras innan man kan packa och ge sig av och inte ens då finns det några garantier för att semestern blir sådär drömmig som man hoppas på.
Flyget kanske ställs in, hotellet kanske är lite sämre än förväntat eller vädret kanske inte är med en, då är det klart att man blir besviken.
Vissa personer som inte upplever att semestern blev som de tänkt lämnar in klagomål till resebyrån eller flygbolaget. Här har vi samlat 24 av de galnaste klagomålen från de allra värsta gnällspikarna.
Klagomålen har översatts från engelska till svenska och har inkommit till resebyråer och arrangörer från missnöjda resenärer.
”Ni uppger att snittemperaturen är 21 grader men vi hade 13-17 grader och regn. Jag kunde inte sola. Jag vill ha 20 000 kronor rabatt på nästa resa så vi kan åka och sola.”
”Stranden var full av feta människor. Det var äckligt.”
”Vi kunde inte njuta av turen eftersom vår guide var för ful. Du kan inte förväntas beundra en vacker vy när du ser ett sådant ansikte.”
”Sängen var så bekväm att jag vaknade sent och inte hann utnyttja dagen.”
”För mycket mat. Vi orkade inte äta alla fem rätter.”
”Hur kan ni heta Solresor, när det regnat större delen av veckan?! Pinsamt!”
”Hann inte med att ligga”
”För kort Bamseklubb. Jag och frugan hann inte ligga!”
”Vi åkte på semester till Spanien och hade problem med taxichaufförerna eftersom precis alla var spanjorer.”
”Stranden hade för mycket sand. Vi var tvungna att tvätta allt när vi kom tillbaka till hotellrummet.”
”Jag tycker att man borde förklara i broschyren att de lokala mataffärerna inte säljer riktiga kakor, som till exempel pepparkakor. Vad ska man nu ha till sitt eftermiddagskaffe?”
”Under min resa till Goa i Indien blev jag äcklad när jag upptäckte att nästan alla restauranger serverar curry. Jag gillar ju inte kryddstark mat!”
”Min man och jag bokade ett rum med två sängar, men placerades i ett rum med dubbelsäng. Jag håller nu er helt ansvariga för att jag är gravid – vilket inte skulle ha hänt om vi fått det rum som vi bokat.”
”Tappade bort vår tredje nyckel”
”Receptionisten på hotellet blir irriterad när vi tappade bort vårt vår tredje nyckel. Det tycker jag är dålig service.”
”Vi tyckte inte sanden var som sanden i broschyren. Sanden såg vitare ut där. I verkligheten var den gulare.”
”Ingen berättade att det fanns fiskar i vattnet. Våra barn blev jätterädda!”
”Det tog oss nio timmar att flyga från Jamaica till England. För amerikanerna tog det bara tre timmar att komma hem. Det är ju faktiskt riktigt orättvist.”
”Jag jämförde vår enrumslägenhet med våra vänners trerummare – och vår var betydligt mindre.”
”Det är er plikt som researrangör att informera om högljudda eller stökiga gäster före resan!”
”Inte vara tillåtet att sola topless”
”Jag blev biten av en mygga och fick ett utslag. Det stod inget alls om myggor i broschyren.”
”Det borde inte vara tillåtet att sola topless på stranden. Det var väldigt distraherande för min man som bara ville ta det lugnt.”
”Det var så många spanjorer där. Receptionisten pratade spanska och maten var spansk. Ingen hade informerat oss om att det skulle vara så många utlänningar där.”
”Vägarna var så skumpiga att vi kunde inte läsa guideboken på väg till hotellet. Det här gjorde att vi inte kände till alla saker som hade gjort vår resa mycket bättre.”
”Det tog oss nio timmar att flyga från Jamaica till England. För amerikanerna tog det bara tre timmar att komma hem. Det är ju faktiskt riktigt orättvist.”
”Vi tyckte inte sanden var som sanden i broschyren. Sanden såg vitare ut där. I verkligheten var den gulare.”
Vilka dårar det finns, alltså! Tryck nu på DELA-knappen så att dina semesterälskande vänner får se det här!