Om det är något som kan driva en till vansinne så är det telefonförsäljare som vägrar ge sig. De ringer alldeles för ofta, är envisa, beslutsamma och påträngande. Hur man än försöker slingra sig, så fortsätter de mata en med erbjudanden.
Nu gör de här männen och kvinnorna bara sitt jobb och det måste man respektera. Därför tycker inte jag man ska vara otrevlig, men att bestämt och tydligt tacka nej går givetvis bra – och i de flesta fall klarar man sig då också undan.
Skulle ens försök inte gå vägen får man ta till andra knep – som Einar gjorde.
Det var för några år sedan som gotlänningen Einar Steen blev uppringd av en försäljare från företaget Eniro. Han tackade nej till erbjudandet, men då ringde det igen efter bara några dagar. Företaget ringde sedan igen, igen, igen och igen, vilket tidningen Hela Gotland skrivit om.
Ville prata med chefen
Till slut rann det över för Einar.
– När jag sa nej till den ena ringde en annan upp, sen ringde en tredje och en fjärde och en femte, berättade han för sajten.
För att bli kvitt problemet så beslutade han sig för att ge igen – och bad då en försäljare att få prata med distriktschefen.
– Då fick jag telefonnumret till honom. Det skulle de aldrig ha lämnat ut, sa Einar med ett skratt.
Samtalen avtog
Det gotlänningen då gjorde var att han köpte hela 500 telefonsamtal från ett så kallat ”callcenter” – alltså ett företag som specialiserar sig på att ringa upp specifika nummer med olika ändamål.
Samtliga de här 500 samtalen gick direkt till Eniros distriktschef.
– Telefonnumret upphörde efter fyra dagar, sa Einar, som alltså gav tillbaka med precis samma medicin.
Han berättade också att revanschen ledde till att han inte hörde av någon telefonförsäljare från företaget igen – på flera år.
Klockrent! Snacka om att Einar vann den här kampen! Trycker du att hans kontring var smart? Tryck då på dela-knappen, så att även dina vänner kan få läsa om det här!