Många av oss vet hur makalöst frustrerande det kan vara när stora företag vägrar erkänna att de begått misstag eller behandlat en som kund på ett dåligt sätt. Man får inget som helst gehör och står där tämligen maktlös.
Som enskild person kan det helt enkelt vara väldigt svårt att få etablerade branschjättar att lyssna på vad man har att säga.
”Kunden har alltid rätt”, brukar det ju heta – men även om det så klart inte alltid stämmer så kan man givetvis önska att fler företag ville höra om sina kunders tankar eller upplevelser som inte alltid enbart är positiva. I längden hade det nog lönat sig.
För kolla nu bara hur det gick när flygbolaget United Airlines vägrade erkänna att man förstört musikern Dave Carrolls gitarr!
Det var när han landade i Chicago 2008 som han hörde någon på raden bakom utbrista att personalen ”kastade ut gitarren ur bagageutrymmet”. Dave tittade ut och såg att det var hans egna incheckade instrument som hanterades allt annat än försiktigt – och när han sedan tog upp dem så var hans ena Taylor-gitarr, då värd ungefär 35 000 kronor, helt förstörd.
Musikern blev givetvis mäkta irriterad. I synnerhet då han med egna ögon sett hur vårdslöst United Airlines personal bettet sig med bagaget. Han inledde därför en process, som skulle pågå i 9 månader, då han framförde klagomål till företaget och berättade vad det var som hade hänt.
Resenären menade, så klart, att det var deras fel att gitarren var trasig.
Till slut fick Dave dock beskedet att flygbolaget inte tänkte betala en enda krona i kompensation – och de menade att det hela helt och hållet var hans eget fel samt att det tagit mer än 24 timmar för honom att formellt anmäla ärendet.
Tappade 1,5 miljarder kronor
Då valde Dave att plocka fram sitt nästa vapen – musiken.
Han skrev en låt – och gjorde en tillhörande musikvideo – som året därpå släpptes på Youtube. I dag har den över 18 miljoner visningar – och över hela världen väcktes debatten om att flygbolag borde ta bättre ansvar för hur man behandlar sina kunder.
Dave fick dessutom göra mängder av intervjuer i TV och radio. Inom kort hade hans kändisskap ökat lavinartat.
Se nu musikvideon nedan, men missa sedan inte att läsa vidare!
[arve url=”https://www.youtube.com/embed/5YGc4zOqozo” /]
Hur kunde United Airlines då se på det hela? Jo, när man nu valde att inte kompensera Dave med en enda krona så ledde i stället den världskända musikvideon till att företagets aktier föll med hela 10 procent – och aktieägarna förlorade enligt snapmytales.com över 1,5 miljarder kronor.
Så kan det gå när man som företag vägrar att behandla sina kunder på ett snyggt sätt.
Snåla inte nu, DELA om du tycker att Dave gjorde rätt, så kanske vi kan få fler stora bolag att respektera sina betalande kunder i framtiden!