Något som varit på tapeten under en längre tid är att bedragare kontaktar helt oskyldiga personer för att försöka lura dem på pengar. Det kan ske via fejkade mejl, luriga SMS eller telefonsamtal.
Det finns säkerligen också andra sätt, men dessa är de vanligaste.
När man rings upp av en bluffmakare försöker de ofta, vanligtvis på knackig engelska, komma åt ens kreditkortsuppgifter. Ett sätt som var vanligt för några år sedan – och som säkert fortfarande existerar – var att de hävdade sig kunna radera ett virus på din dator.
Många gånger är det så klart rent skitsnack, man behöver inte ens ha problem med sin dator, men genom olika knep försöker de få en att tro det – och att man då måste betala dem för att bli av med viruset.
En svensk som råkade ut för det här var Marie Hedén, men hon skulle snabbt inse vad det hela egentligen handlade om – och i stället ta en helt klockren revansch!
Posted by Marie Hedén on Saturday, July 1, 2017
Personen på andra sidan luren sa sig ringa från ett IT- och datorcenter i Kanada och att de märkt av ett problem med hennes dator. Då skulle Marie dock komma på ett genialt sätt för att bli den som fick övertaget – och hennes vassa kontring fick sedermera bluffmakaren att bli fullkomligt livrädd.
Klockren revansch
Ungefär så här lät konversationen som den här klipska kvinnan dessutom delat med sig av på Facebook:
”Mobilen ringer, Jag hinner inte kolla upp numret för jag väntar ett annat samtal och det tog en stund innan jag fick tag i luren…
– Det är Marie!
– God morgon, frun (på engelska).
– Hej. Vem talar jag med?
– Jag ringer från datorcentret. Vår IT-avdelning har fått en notis från din dator om att den behöver hjälp.
– Pratar min dator med dig?
– Eh … ja. Sitter du vid datorn nu?
– Jadå (nej, jag var faktiskt på toa, men det behöver ju ingen veta, haha)
– Bra. Då ska jag tala dig igenom hur du ska bli av med viruset som din dator behöver hjälp med.
– Vänta en sekund! Om min dator har ett virus, så kanske det gäller hela avdelningen?! Jag kopplar dig vidare till vår IT-tjänst!
– Eh … va?!
– Vänta en minut bara (knappar lite så det piper i telefonen och avvaktar en stund, svarar sedan med kraftig dalmål och ljusare röst). Ja dä va Stina hä, Va kan ja hjälp di mä?
– Hej. Jag ringer om en infekterad dator som tillhör ert nätverk (fortfarande på engelska).
– Åh how good. Can you just vänta lite (lägger ifrån mig luren medan jag pratar lite på svenska)? So, where were you calling from?
– Som jag sa, från ett stort datorcenter (här avbryter jag).
– Ja, men var? Var sitter ni någonstans?
– Eh … Kanada (säger hon med stark Indisk brytning).
– Okej, vår spårning säger att du ringer från Indien. Så inom 30 minuter kommer lokal polis att knacka på hos er. Vänligen berätta då för dem om hur infekterad min dator är. Tack för att du ringde svenska polisens IT-avdelning! Ha en trevlig dag!
Panik hörs i andra änden innan samtalet bryts!”
Så himla klockrent! Tryck gärna på dela-knappen om du tycker att Marie gjorde rätt, så kanske vi kan få bukt med den här typen av bedrägerier framöver!