Alla vi som jobbat inom service vet att uttrycket ”kunden har alltid rätt” är felaktigt, förlegat och direkt dumt. Många kunder är ute och cyklar och en del kan till och med vara otrevliga.
Givetvis är det viktigt att man ger ett bra och proffsigt bemötande, men om någon beter sig illa förtjänar också han eller hon att sättas på plats. Bara för att man är en kund så kan man inte få göra eller säga vad som helst.
En flygvärdinna som garanterat håller med om det tröttnade när en tjatig och kaxig resenär krävde fönsterplats utan att ha rätt till det. Hennes briljanta kontring täppte dock igen truten på gnällspiken.
Att jobba ombord på ett flygplan handlar inte bara om att servera drycker och mat till glada passagerare. Man har också ansvar för resenärernas säkerhet – och det är ett arbete som kräver mer än vad många tror.
Uppträdde arrogant mot personalen
Man arbetar på hög höjd, i små utrymmen och förväntas alltid ha ett leende på läpparna – trots att en del av flygbolagets kunder är allt annat än trevliga tillbaka. Ibland kan därför också bägaren rinna över – även för proffsig kabinpersonal.
Det var under en flygning till Japan som en manlig passagerare uppträdde ohövligt och arrogant mot de som arbetade ombord. Anledningen var att hans sittplats inte var precis intill ett fönster, skriver Daily Mail.
Trots att det inte var något som resenären betalat för så fortsatte han att tjata om att få byta plats med någon, men gång på gång förklarade en flygvärdinna att det inte var möjligt på det helt fullsatta planet.
Mannen vägrade dock ge sig – och då fick hon till slut nog.
I stället för att fortsätta den lönlösa diskussionen så löste flygvärdinnan det hela på ett roligt, kreativt och klockrent sätt.
Återvände med ett papper
Hon lämnade mannen, men kom strax tillbaka med ett papper som hon då tejpade upp på väggen bredvid den sure resenären. På det hade hon ritat vad som föreställde ett fönster med moln utanför.
Flygvärdinnans fyndiga replik lär ha rivit ner en hel del skratt från både personal och andra passagerare. En resenär var snabbt framme och fotade av den briljanta kontringen – och när bilden kom ut på nätet blev den genast en succé.
Jag tror att många som jobbat inom service kan förstå kvinnans frustration och dessutom uppskatta hennes syrliga replik. Gissningsvis täppte den igen truten på den gnällige mannen.
Tryck nu på DELA om du också gillade flygvärdinnans kontring!