Det är med matematik har en speciell plats hos de flesta av oss.
Somliga älskade det i skolan, andra avskydde det – och somliga har kanske börjat uppskatta det på äldre dagar. Att lösa problem, ekvationer och kluringar är ju faktiskt ett lysande sätt att hålla igång sina geniknölar.
Nu ska vi se hur bra koll du har på matte i dag!
Jag var en sådan som tyckte om matematik under grundskolan, men när man sedan kom upp på gymnasienivå och det snarare handlade om bokstäver mer än siffror, så tappade jag både intresse och sug.
Träna hjärnkontoret
Huvudräkning har alltid varit min grej, inte att kolla på konstiga diagram, studera avancerade formler och sådant.
Även nu, på äldre dagar, kan jag tycka om att slå upp en mattebok och få träna hjärnkontoret en stund.
Det får en ofta att känna sig lite piggare – och är dessutom ganska roligt. Det är ju spännande att se hur mycket man finns från skoltiden.
Därför tänkte jag nu att vi skulle testa att ta oss an en ekvation som jag hittade på nätet i dag – som tydligen är för 13-åringar.
Klarar du uppgiften?
Jag tycker att svårighetsgraden är helt perfekt – inte för enkelt, inte för svårt. Det är dock så att man måste kunna sina matteregler.
Det är själva nyckeln om man ska kunna lösa den här uppgiften.
Vad blir svaret på den här?
8 – 2 ÷ 1/2 + 1 = ?
Räknar man bara från vänster till höger får man troligen svaret 13.
Det är dock fel, för så ska man ju inte gå tillväga. Hur gäller det att göra saker och ting i rätt ordning.
Börja med divisionen
Då säger matematikens regler att man, i det här fallet, ska börja med divisionen.
2 ÷ 0,5 = 4
Då har vi kvar talet ”8 – 4 + 1 = ?”
Sedan, däremot, får vi räkna från vänster till höger – och då har vi snart lösningen.
Svaret är alltså 5.
Fick du rätt svar? Tryck då på dela-knappen för att testa dina vänner!