Något jag bara älskar är roliga parodier. Visst kan man se det som att man gör sig rolig på någon annans bekostnad, men så länge det är med glimten i ögat så tycker jag att man får bjuda på sådant där.
Det kan vara extra skoj när stora företag försöker sig på liknande påhitt och kanske skickar en passning till någon konkurrent. Det brukar kunna skapa rubriker – i synnerhet när det handlar om giganter som Ikea och Apple.
Det var inför lanseringen av sin produktkatalog 2015 som Ikea bestämde sig för att driva med teknikjätten Apple. Även om Ingvar Kamprads möbelgigant säljer helt andra varor, så är det två bolag som syns över precis hela världen.
Vad man framför allt skickade en stenhård passning om var att den nya katalogen är en så kallad ”book-book”. Ett litet hån till Apples tjat om deras ”MacBook”, en dator. Det här är ju faktiskt en bok – på riktigt.
Det som nog man försöker driva med att teknikjättens försök till att jämt låta lyxigt och exklusivt.
Skickar klockren passning
I klippet pratar en Ikea-anställd om att katalogen kommer med oändlig batteritid, skarpa sidor, touch-funktion och allt innehåll är redan installerat vid leverans.
Man avslöjar dessutom att man kommit på ett specialsätt, med färgmarkeringar, så att flera personer kan använda samma katalog – utan att det ska uppstå problem. Allt berättas med samma ton och entusiasm som Apple brukar göra när de lanserar sina högteknologiska mobiler, datorer och surfplattor.
Nu handlar det ju dock, som bekant, om en möbeltidning.
Klippet är på engelska, men jag tror att de flesta av er ska förstå vad som sägs – och framför allt den klockrena passningen till teknikföretagen. Även om det här nu skedde för några år sedan så håller skämtet i högsta grad än i dag!
[arve url=”https://www.youtube.com/embed/MOXQo7nURs0″ /]
Jag tycker att det här var klockrent gjort av vårt älskade Ikea! Tryck nu gärna på Gilla eller Dela om du håller med!